Veřená zakázka

Právní poradenství a související služby v oblasti criminal compliance a whistleblowingu

Druh zadávacího řízení:
Zakázka malého rozsahu
Lokalita:
Celá Česká republika
Kategorie:
Poradenské, právní a tlumočnické služby
CPV kódy:
85312320-8 - Poradenské služby
Popis:

Vzhledem ke složitosti a náročnosti přípravy a implementace criminal compliance programu a ke komplikované organizační struktuře ŘSD bude časová náročnost výše uvedených služeb značná. Příprava a implementace criminal compliance programu spočívá v následujícím postupu. Nejprve jde o tvorbu nebo revizi a doplnění stávajícího criminal compliance programu, který bývá tvořen souborem interních předpisů, upravujících organizační, personální, technické a bezpečnostní otázky, s cílem účinně předcházet protiprávnímu jednání fyzických osob (zejména zaměstnanců, ale i dalších osob, které se účastní na činnosti organizace) v rámci činnosti ŘSD. Tato soustava předpisů je vždy vytvořena na míru tak, aby reflektovala i nejmenší detaily fungování ŘSD. V prvním kroku je třeba vždy realizovat audit rizik, v rámci kterého se identifikují konkrétní rizika, které ŘSD mohou z její činnosti vyplývat a následně dojde k vyhodnocení vhodnosti dosavadního criminal compliance programu. Audit rizik spočívá v nutnosti komplexního seznámení se s interními předpisy organizace, jejím praktickém každodenním fungování a organizační strukturou. V návaznosti na audit rizik je třeba přistoupit ke komplexní revizi criminal compliance programu ŘSD. To znamená k dopracování nebo zpracování potřebných interních předpisů, jako jsou etický kodex, protikorupční politika, pravidla whistleblowingu, pravidla pro přijímání a poskytování darů, přehled rizikových jednání, systém indikátorů trestné činnosti, postup při porušení pravidel (non-compliance) nebo též manuál pro orientaci organizace v trestním řízení. Při přípravě dokumentů musí být kladen velký důraz na stručnost a srozumitelnost pro právní laiky, protože criminal compliance program v praxi funguje efektivně jedině tehdy, pokud mu každý zaměstnanec rozumí a ví, jaké chování se od něj očekává. Nastavení interní dokumentace ŘSD je třeba provést se zaměřením na rizika související s trestní odpovědností právnických osob a s ohledem na best practice v této oblasti tak, aby byla zajištěna maximální možná transparentnost a odpovědné fungování ŘSD. Dále musí být provedena i analýza interních postupů ohledně ohlašování nekalých praktik, uplatňování protikorupční politiky, stejně jako na zavedenou praxi ohledně poskytování a přijímání darů, výhod, pozorností a prevenci korupce. Standardem při implementaci criminal compliance programu jsou pohovory s vedoucími zaměstnanci organizace s cílem blíže poznat fungování ŘSD a identifikovat potenciální rizika. V rámci best practice je třeba připravit dokumenty, které tvoří jádro celého criminal compliance programu a mezi které patří zejména etický kodex, protikorupční politika, politika oznamování škodlivého jednání a pravidla pro přijímání a poskytování darů. Dále je doporučováno připravit či revidovat organizační a podpisový řád organizace jako stěžejní dokument pro konkretizaci odpovědnosti v rámci struktury ŘSD. Criminal compliance program je dále rovněž tvořen dokumenty zabývajícími se vždy jen jistým segmentem chování v rámci organizace – manuál trestního řízení proti organizaci, prohlášení vedení společnosti, přehled rizikových jednání. V neposlední řadě je třeba připravit systém indikátorů trestné činnosti a dokument upravující postup při porušení pravidel (non-compliance), compliance smluvní doložku a v případě vhodnosti též další dokumenty. Předmětem plnění bude: Vytvoření souboru interních předpisů pro efektivně fungující criminal compliance program, případně revize a úprava interních předpisů stávajících, zahrnujících především: etický kodex, protikorupční politiku organizace, pravidla pro přijímání a poskytování darů, přehled rizikových jednání, systém indikátorů trestné činnosti, organizační a podpisový řád, postup při porušení pravidel (non-compliance) dodání nejpozději do 4 měsíců od doručení podkladů od zadavatele, časová náročnost maximálně 500 hodin právní služby Vytvoření manuálu trestního řízení proti organizaci, který definuje proces zahájení trestního stíhání proti organizaci a jeho účinky, úkony právnické osoby v trestním řízení, postup podání vysvětlení a výpovědi v trestním řízení a další, který poskytne zaměstnancům a managementu nástroj, jak se v takových situacích chovat dodání nejpozději do 3 měsíců od vytvoření souboru interních předpisů dle předchozího bodu, časová náročnost maximálně 150 hodin právní služby Vytvoření interního předpisu o ochraně oznamovatelů, který je adaptován na povinnosti vyplývající z evropské Směrnice 2019/1937, o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie, a dále na rizika související s trestní odpovědností právnických osob, a to s ohledem na best practice v této oblasti, tedy s cílem nastavení efektivní politiky oznamování škodlivého jednání tak, aby zaměstnanec zadavatele měl zaručeno právo podat stížnosti, návrhy, podněty a jiná podání upozorňující na neetické jednání či navrhující opatření ke zlepšení a zároveň aby byl takový oznamovatel účinně chráněn, konzultace při dodání a nastavení externího systému, umožňujícího provádět anonymní a chráněná oznámení ve smyslu Směrnice 2019/1937, který bude zajišťovat přihlášení pomocí unikátního kódu, QR kódu či jiného anonymního způsobu dodání nejpozději do 3 měsíců od platnosti zákona o ochraně oznamovatelů, časová náročnost maximálně 125 hodin právní služby Poskytování školení v oblasti criminal compliance programu, příprava e-learningu pro budoucí zaměstnance dodání do 3 měsíců od ukončení výše uvedených tří bodů, časová náročnost maximálně 125 hodin právní služby Poskytování právních služeb v souvislosti s řešením podnětů podaných prostřednictvím externího systému pro chráněná oznámení, týkajících se zejména trestněprávní problematiky Poskytování právního poradenství, konzultací a stanovisek v oblasti criminal compliance a v oblasti oznamování škodlivého či protiprávního jednání Odůvodnění potřeby Mít kvalitně nastavený criminal compliance program se v dnešním právním a společenském prostředí stalo nezbytností. Jen takový program může minimalizovat riziko vzniku trestní odpovědnosti ve smyslu zákona č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (dále jen „ZTOPO“), zároveň působit preventivně vůči případnému páchání trestné činnosti zaměstnanci a eventuálně včas umožnit odhalení možného protiprávního nebo nekalého jednání jak uvnitř organizace, tak i ze strany obchodních partnerů. Trestní odpovědnost právnických osob je založena na tzv. principu přičitatelnosti. Při splnění zákonných podmínek se jednání určité fyzické osoby právnické osobě přičte a založí tak její trestní odpovědnost. Typicky se jedná o jednání člena statutárního nebo jiného orgánu organizace nebo jejího zaměstnance. Zákon však umožňuje tzv. vyvinění právnické osoby z trestní odpovědnosti. Má-li se právnická osoba zprostit své trestní odpovědnosti, musí prokázat, že vynaložila veškeré úsilí, které na ní bylo možno spravedlivě požadovat, aby spáchání protiprávního činu zabránila. Soudní praxe potvrdila, že správně nastavený a konkrétní organizaci na míru ušitý compliance program může organizaci účinně sloužit k prokázání jejího úsilí zabránit spáchání trestného činu. Odborně zpracovaný a zároveň efektivně fungující criminal compliance program, tedy soubor interních pravidel a norem zpravidla zahrnujících nejen etický kodex a protikorupční program/politiku organizace, ale též pravidla pro whistleblowing (ohlašování neetických nebo nezákonných praktik v organizaci), pravidla pro přijímání a poskytování darů, přehled rizikových jednání, systém indikátorů trestné činnosti a další předpisy, se zároveň stává znamením transparentně fungující a společensky odpovědné organizace. Výše uvedené právní služby jsou velmi specifickými činnostmi, kterými se osoby v rámci ŘSD odborně nezabývají. Navíc jde o vysoce specializovanou problematiku, která je nejefektivněji zajišťována externě, protože jen tak lze docílit co nejobjektivnějšího nastavení pravidel pro interní fungování organizace, aby mohlo obstát v případném trestním řízení proti organizaci. V neposlední řadě pak jde o urgentní záležitost vzhledem k ochraně ŘSD a jejího managementu, kdy je nepochybné, že každým rokem se zvyšuje počet trestně stíhaných právnických osob a je velmi žádoucí eliminovat případné dopady na organizaci. Stanovení předpokládané hodnoty zakázky Dle předběžné konzultace s AK vyplynulo, že hodinová sazba v rámci plnění zakázky by měla činit 1 650,- Kč. Předběžný předpoklad celkového rozsahu hodin činí 1 155 hodin, podrobněji je rozveden v bodě č. 2 tohoto Odůvodnění (Popis předmětu veřejné zakázky). Z uvedených údajů tedy vyplývá, že finanční plnění zakázky by nemělo přesáhnout 1 900 000,- Kč. Termíny plnění Jednotlivá dílčí plnění jsou podrobně uvedena v bodě č. 2 tohoto Odůvodnění (Popis předmětu veřejné zakázky). Seznam oslovených dodavatelů včetně odůvodnění jejich volby Advokátní kancelář SNIEHOTTA & VAJDA LEGAL se dlouhodobě zaměřuje na problematiku trestní odpovědnosti právnických osob, a to jak z pohledu obhajoby, tak i z pohledu prevence, tedy criminal compliance. Má extenzivní zkušenosti s přípravou a implementací criminal compliance programů jak u firem ze soukromého sektoru, tak i z veřejné sféry. Disponuje unikátními zkušenostmi z nastavení criminal compliance programu pro státní podnik, které lze využít i při nastavení criminal compliance pravidel v rámci organizace. Advokátní kancelář dále zastává pozici criminal compliance manažera, a to jak v soukromém sektoru, tak i ve státním podniku. V oblasti compliance se advokátní kancelář zaměřuje především na implementaci a revizi criminal compliance programů, protikorupčních řádů, risk management manuálů, etických kodexů či jiných interních předpisů. Poskytuje i školení zaměstnanců a managementu, zaměřuje se dále na poradenství v oblasti whistleblowingu, tedy při nastavení procesu ohlašování neetických nebo nezákonných praktik ve společnosti. Garantem za tuto oblast je v advokátní kanceláři její společník Mgr. Ing. Lukáš Vajda, který zároveň působí jako člen Sekce pro trestní právo České advokátní komory a jako člen Kárné komise České advokátní komory. Mgr. Ing. Lukáš Vajda je dále členem Compliance Academy a přednáší na trestněprávní compliance problematiku pro korporátní klientelu. Lukáš Vajda má rozsáhlé zkušenosti s obhajobou fyzických i právnických osob, a to i s přesahem do mezinárodní justiční spolupráce ve věcech trestních. Advokátní kancelář má rovněž předchozí zkušenost s interními předpisy organizace, kdy připravovala novou směrnici týkající se škod způsobených ŘSD vlastními zaměstnanci a postupu jejich projednávání v rámci organizace. Logicky se tedy předpokládá, že odpadá potřeba nutnosti seznamování se se všemi VNA zadavatele, dojde tedy ke snížení potřeby rozsahu hodin, která původně předpokládala vyšší rozsah, viz původní schválená FIK. Zároveň je nutno podotknout, že stávající uzavřené, platné a účinné Rámcové dohody („RD“) na právní služby nejsou co do předmětu činnosti vyhovující pro aktuální potřebu a je proto nutné oslovit poskytovatele, který v dané věci disponuje potřebnými znalostmi a zkušenostmi, a to mimo stávající RD.

warning
Upozornění: pro zobrazení zadávacích podmínek se registrujte ZDARMA nebo se přihlašte.

    Termíny:

  • calendar_today 
    Datum zahájení zakázky:
    13.12.2022
  • calendar_today 
    Lhůta pro podání nabídek do:
    08.12.2022